تاريخچه پیدایش مته

(No Ratings Yet)
Loading...

مته

 

پیدایش مته در سال های میان ۱۷۸۰ تا ۱۷۹۰ میلادی در انگلستان صورت گرفت. مته های اولیه بیشتر برای سوراخ کردن چوب مورد ‏استفاده قرار می گرفتند و بعد ها از آنها در صنایع فلزی نیز استفاده شد. حدود صده ۱۸ میلادی مشاهده شد که در آگسبورگ آلمان ‏نیز ابزار های مشابه ای ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در سال ۱۸۲۲ مته های مارپیچ مورد استفاده در صنایع فلزی، راه ‏خود را از آمریکا به انگستان پیدا کرند. در حالی که این ابزارها به طور گسترده در اروپا توزیع نشده بودند، جیووانی مارتیگنونی (‏Giovanni ‎Martignoni‏) با کمک نمونه های که برادرش از ایالات متحده همراه خود آورده بود، در سال ۱۸۶۰ موفق به اختراع مته های ماپیچ شد. چهار سال بعد شرکت مورس تویست دریل (‏Morse-Twist-Drill‏) در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت و در ‏سال ۱۸۶۷ مته های مارپیچ در نمایشگاه بین المللی پاریس به عنوان اختراع آمریکایی ها رونمایی و ثبت گردید.‏

در سال ۱۸۹۰ لودویگ گونتر (‏Ludwig Günther‏) تلاش خود را برای ساخت این نوع مته شروع کرد و یک سال بعد رابرت استاک (‏Robert ‎Stock‏) اولین مته مارپیچ را به صورت تجربی در برلین تولید کرد. وی در همان سال شرکت ار.استاک ای.جی (‏R.Stock AG‏) را در ‏برلین ثبت کرده و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۲ و در روز ۲۵ اوکتوبر گونتر هم شرکت ‏Günther & Co GmbH‏ را با برند ‏TITEX‏ ایجاد کرد.‏

‏TITEXT اولین شرکتی بود که موفق به تولید مته های مارپیچ به صورت انبوه شد. در حدود سال های میان ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ میلادی، ‏ابزارهای این شرکت مرحله به مرحله پیشرفت کرده و دستخوش تغییرات بسیاری شد. این تغییرات باعث شکل گیری قلاویز ها و فرز ‏های انگشتی شد. شرکت ‏TITEX‏ در سال ۱۹۷۲ میلادی اولین مته های سه فلوت ‏HSS-Co‏ را به صنعت معرفی کرد و پس آن ‏افتخارات بسیاری همچون طراحی سریع ابزار های مخصوص، اولین تولید کننده ابزارهای برشی دقیق، ساخت مته های سوراخکاری در ‏عمق بیش از ۳۰xD، ساخت مته های کاربایدی ( مته الماس) و… از آن خود کرد. ‏

در سال ۲۰۰۶ شرکت TITEX با شرکت PROTOTYP ادغام و یک سال بعد عضور گروه WALTER شد. در حال حاضر شرکت WALTER ابزارهای سوراخ کاری خورد را با برند WALTERT TITEX ارائه می نماید.

همچنین ببینید

هلی کویل

هلی کویل چیست ؟ بهمراه جدول

  مغزی هلی کویل ، مفتولی با جنس فولاد ضد زنگ بوده که ، به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *